×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۵ تیر - ۱۳۹۷  
true

دکتر علی مندنی پور


true

  در میانِ خبرهای ناخوشایندِ چند روز گذشته ، تا به امروز ، خبرهایی که سخت به شنیدن شان عادت کرده و چونان سوهان، روح مان را آزرده و می آزارند، حیف ام آمد، از این یکی در گذرم. داستان از این قرار است: ۲۰ دقیقه ای از خبرِ ساعت ۱۴ روزِ شنبه ۱۸ فروردین […]

رژیمِ خشک !

 

در میانِ خبرهای ناخوشایندِ چند روز گذشته ، تا به امروز ، خبرهایی که سخت به شنیدن شان عادت کرده و چونان سوهان، روح مان را آزرده و می آزارند، حیف ام آمد، از این یکی در گذرم.

داستان از این قرار است:
۲۰ دقیقه ای از خبرِ ساعت ۱۴ روزِ شنبه ۱۸ فروردین نگذشته بود ، نا خواسته پیچ تلویزیون را باز کردم‌؛ آخرین ثانیه های دیدارِ نوروزی دکتر علی عسکری مدیر رسانه ملّی وهیات همراه را با رئیس مجلس شورای اسلامی نشان می داد.
گزارش رئیس صدا وسیما حکایت از آن داشت:
” تولیدات سیما رضایتِ ۸۳ در صدی مخاطبان را در نخستین روزهای سال نو به خود جلب کرده است.”
این بخشِ از گزارش بهانه ای شد ، برای طرحِ چند پرسش از رئیسِ رسانه ی “پهن پیکر و پر هزینه” صدا وسیما و گزارش سازانِ آن سازمان!

آقای دکتر علی عسکری،
منظور عالی جناب از بکار گیری واژه مخاطبان چیست، این مخاطبان به چه کسانی گفته می شوند؟
نطر سنجی مورد نظر چگونه، با بهره گیری از کدام‌روش علمی و به وسیله چه کسانی، کَی و کجا و با چه هدفی ساخته شده است؟
شمارِ مخاطبان ۸۳ در صدی شما چند تاست؟

قبول بفرمائید ، در انجام‌ِ نظر سنجی هایی از این “قماش”اصول علمی در قالبِ ابزار کار ، آنگونه‌که‌در روشِ تحقیق بکار گرفته می شود ، رعایت نشده و جای خالی محّققان و صاحب نظرانِ بی طرف و بی غرض در انجام‌ چنین نظر سنجی هایی به جِدّ احساس می شود!
فکر نمی کنید ، نظر سنجی هایی از این سنخ ، بیشتر به” نظر سازی هدایت شده ” شبیه است، تا نظر سنجی در قالبِ رعایت اصول و فنون علمی!

جناب دکتر علی عسکری؛
با پوزش ، نتیجه گیری حاصل از نظر سنجیِ گزارشگرانِ خِبره ،کارکشته بی غرض و بی طرف در شهر وروستا و در رویارویی چهره به چهره با مردم وبر آیندِ افکارِ عمومی چیز دیگری را نشان می دهد،که با آنچه “گزار شگرانِ دستچین” شما در خیابان ها و پارک ها ی چسبیده به مرکزِ جامِ جم در یک چشم بهم زدن می سازند و می بافند ، فاصله معنا داری را نشان می دهد !

گیریم، ۸۳ در صد از مخاطبان رضایت شان را از یک مجموعه ۱۸ قسمتی تلویزیونی که از قضا آخرش هم سَر از “سیاست” و ” وحشت” در می آورد،اعلام کرده باشند !
انصاف بدهید، چنین نتیجه ای را می توان به سایر برنامه های سیما تسرّی داد وآیا با یک گل بهار می شود؟
آیا می توان بقول پاره ای از متوّلیان آن سازمان خیابان های خلوت پایتخت را در شب ها ی زمان مورد نظر گزارشگران ، نشانگر رضایتِ تماشاگران از برنامه های تلویزیونی آن سازمان ارزیابی کرد ؟
آیا مطمئن هستید ، این خیابان هایِ خلوت، همه از برکاتِ سریال هایِ وطنی بوده است؟

محبّت می فرمائید، نتیجه عملی نظر سنجی های انجام شده در موردِ دیگر برنامه های صدا وسیما را در معرض دید افکار عمومی قرار دهید ؟

ارزیابی گزارش هایِ گزارشگران آن سازمان، نکته ظریفی را در اذهانِ اهلِ درک و درد تداعی می کند ،که در فرم های مرکز آمار ایران و وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی از آن به عنوان یکی از شاخصه های آمارِ جمعیّت شاغل در کشور یاد می شود!
وآن اینکه شهروندانی که در هفته ۲ ساعت ،بله ۲ ساعتِ ناقابل کار می کنند، نوع کار هم مهم نیست،هر کاری باشد!
شاغل محسوب گردیده ،و به آنها عنوانِ” بیکار ” داده نمی شود، و اینچنین است ، که آمارِ بیکاران ما با واقعیّت موجود فاصله زیادی دارد و در حالیکه همه بیکاریم، آمارِ بیکاران مان کمی بالا و پائین عقربه ۱۲ در صد چرخیده و می چرخد!
چیزی که با هیچ حساب و کتاب وقاعده و قانونی جور در نیامده و همخوانی ندارد!
و اینچنین است، که با بکار گیری چنین فرمول هایی دست ساز به نامِ “مقرّرات مَن در آوردی” وصد البته به کامِ پیشبردِ اهدافِ مدیریتی،
نارضایتی ها، نارسایی ها و نقد و نظر های بجا واصولیِ شهر وندان ، هم آنانی که با پرداخت مالیات، هزینه یِ سنگین آن سازمانِ عریض وطویل با این همه نان خور را تامین می نمایند ، آنگونه که شایسته و بایسته است ، دیده نشده و نمی شوند و در این میان نقش و جایگاهِ تعیین کننده افکارِ عمومی نا دیده انگاشته می شود!
و به تَبَع آن اعتماد عمومی از بین رفته و دیوار بی اعتمادی بین مردم و آنچه به عملکرد صدا و سیما خوانده می شود، قد کشیده و بلند تر خود را نشان می دهد!
وضعیّتی که شوربختانه خواسته ویا ناخواسته در ارتباط با “رسانه ملّی” و… شاهد آنیم !

حال هر چقدر دوست دارید ، نظر سازی بفرمائید!

یک چیز برای افکارِ عمومی روشن است و آن اینکه برنامه هایی که به عنوان غذایِ روح جامعه در آشپزخانه آن سازمان تهیه و توزیع می شود ، در بسیاری از موارد ، با ذائقه ی شهروندان نمی سازد و تکراری اند و ملال آور و با نیاز امروز “فرزندان خانواده ” همخوانی ندارند و درست به همین علّت است، که بچّه های گرسنه ی خانه ، در هر فرصتی سَرکی به آشپز خانه دیگران کشیده ، ناخنکی می زنند و جماعتی از آنها به استفاده از غذاهای بیرون بَر روی آورده بودند!
چنین بنظر می رسد، آشپز ها و به ویژه سر آشپزِ آن آشپزخانه “در اندشت “فقط منویِ رژیمِ غذایی سالخوردگان را در دستورِ کار خویش قرار داده اند و بَس!
راستی هرگز به این نکته بنیادی فکر کرده ایم، در قالبِ یک رژیمِ غذایی سالم می توان برای همه سنین و ذائقه ها غذای متناسب و لذیذ با بهره گیری از موّاد داخلی سالم و مرغوب تد ارک و بر سرِ سفره خانواده قرار داد؟

جنابِ دکتر علی عسکری؛
تجربه نشان داده، دل خوش کردنِ به این نظر سنجی هایِ “دست نهاد، آماده و دمِ دستی” دردی دوا نکرده و آسیب ها را دو چندان خواهد کرد ! بارها گفته ایم ، باز هم میگوئیم.

از ما گفتن و از شما نشنیدن!
این خط و این نشان.

خود دانید !

یا حقّ.


true
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

true

آدرس

تهران ؛ خیابان نواب ، خیابان رودکی جنوبی ، تقاطع رودکی _مرتضوی ، کوچه توانا ، پلاک 4 ، طبقه 3 ، واحد 8

تلفن

07433229736
09010156001
09034561166

ایمیل

newsmola@yahoo.com

رفتن به نوارابزار